Manumayasa Cikal-bakale Pandhawa lan Kurawa
Ana sawatara versi crita bab sapa leluhure
Pandhawa lan Kurawa. Ana sing ngandharake yen iku Bharata, putrane Prabu
Duswanta lan Dewi Sakhuntala. Mula, Pandhawa lan Kurawa uga sinebut
darah Bharata. Crita liya nyebutake yen kang nurunake iku Bambang
Bremani, putrane Bathara Brama kang dhaup karo Dewi Srihunon, putrane
Bathara Wisnu. Bremani banjur peputra Bambang Parikenan lan Parikenan
peputra Manumayasa. Manumayasa iku satriya linuwih, kinasihan ing
Bathara Guru.
Nalika semana ngarcapada, nadyan wis akeh
manungsane, kahanane durung tumata. Mula Bathara Guru ngersakake mranata
kahananing para titah iku. Banjur miji para dewa. Sang Hyang
Kanekaputra matur yen ngarcapada kudu ana kang mimpin. Nanging sapa?
Miturut Bathara Kanekaputra, ora ana liya maneh kejaba ya mung
Manumayasa iku.
Bathara Guru sarujuk, nanging isih sumelang. Yen
mung Manumayasa dhewe kang ditugasi, apa bakal bisa ngleksanakake
jejibahane kanthi becik? Sawise rembugan sawatara suwene, Bathara Guru
lan Kanekaputra sarujuk ngutus Sang Hyang Ismaya melu tumurun marang
ngarcapada ngancani Manumayasa.
Yen ana pewayangan, Bathara Ismaya kuwi jenenge
sing luwih populer Semar. Maune uga salah sawijining dewa kang dedunung
ing kahyangan. Wiwit dina kuwi Ismaya kadhawuhan tumurun ing ngarcapada
kanthi tugas ngemong Manumayasa nganti saanak-turune besuk, amarga
anak-turune Manumayasa iku wis dipesthekake dening jawata bakal dadi
pemimpine para manungsa, pemimpin kang kudu njejegake kautaman.
Supaya anak-turune Manumayasa tansah bisa lumaku
ing garis kautaman, Ismaya kudu tlaten ngemong. Kudu tansah ngelikake
yen ana kang arep nalisir saka bebener.
Sabanjure Semar mapan ing Karangdhempel (uga ana
kang ngarani Klampis Ireng). Dene Manumayasa banjur yasa padhepokan ing
Wukir Retawu. Semar kerep sowan menyang Retawu, prasasat meh saben dina.
Sawise sawatara taun Manumayasa lan Ismaya manggon
ana ngarcapada, Bathara Guru lan Bathara Narada bali ngrembug bab
Manumayasa lan Ismaya. Pamanggihe Bathara Guru, Manumayasa kudu duwe
sisihan supaya duwe keturunan kang besuk dadi pemimpine bangsa manungsa.
Mula, wanita kang dadi sisihane Manumayasa iku aja mung sembarang
wanita, ning kudu wanita sing duwe pribadi luhur, supaya bisa nurunake
anak-anak kang uga becik pakartine.
Bathara Guru lan Narada akhire sarujuk nurunake
widadari kang duwe sipat ora mung darbe rupa sulistya, ning uga pribadi
luhur lan pantes dadi sisihane Manumayasa lan Ismaya. Widadari kang
diturunake yakuwi Dewi Kaniraras lan Dewi Kanastri. Nalika tumurun ing
ngarcapada, kekarone memba rupa dadi macan.
Nuju sawijining dina, Manumayasa didherekake Semar,
mbebedhag sato ana ing alas. Dumadakan kepethuk macan loro kang lagi
nggereng-nggereng sajak arep mangsa Manumayasa lan Semar. Manumayasa
nuli ndudut jemparing loro pisan. Jemparing linepasake, ngenani macan
sakloron, sanalika badhar dadi widadari.
Dewi Kaniraras lan Dewi Kanastri banjur nyembah
marang Manumayasa, lan matur yen kekarone kadhawuhan dening jawata
tumurun ing ngarcapada.
Gancaring carita, Dewi Kaniraras nuli kapundhut
garwa dening Manumayasa. Dewi Kanastri dadi bojone Semar. Manumayasa
apeputra loro, yakuwi Sekutrem lan Sriyati. Sekutrem nurunake para ratu
Astina, kalebu Pandhawa lan Kurawa. Sriyati nurunake para raja
Mandaraka.
Dene Semar, tetep dadi abdi kang setya. Semar duwe
anak telu: Gareng, Petruk, lan Bagong kang uga banjur melu dadi abdine
para anak-turune Manumayasa. Nanging uga ana kang kandha, yen sejatine
Gareng, Petruk, lan Bagong kuwi dudu anake Semar, amarga dumadine saka
dipuja.
Sumber : jayabaya
Ature: Waluja Djati
JB 47/LX, 23-29 Juli 2006
Tidak ada komentar:
Posting Komentar