NYEMAK
Kompetensi
Dasar : Mendengarkan dan memahami percakapan dalam berbagai
kegiatan di lingkungan sekolah, dan di rumah / masyarakat.
Indikator
:
1.
Mengungkapkan isi percakapan secara lisan dan tulisan dalam berbagai ragam
bahasa Jawa.
2. Megajukan dan menjawab
pertanyaan sesuai konteks pembicaraan.
A. Pacelathon
Ancer-ancer kanggo nyemak pacelathon.
1. Cetheten bab-bab kang
wigati saka pacelathon iku !
a. Topik utawa bab apa
kang diomongake ;
b. Sapa kang nindakake
pacelathon ; lan
c. Papan pacelathon iku
ditindakake.
2. Tulisen
isine pacelathon iku kanthi urutan mengkene !
a. Owahana
saben bab kang wigati saka pacelathon mau dadi ukara.
b. Ukara-ukara mau susunen
kanthi runtut.
Tetepungan
Wulan Juli Yanto wiwit mlebu SMP.
Ing wengine sinambi nonton TV, dheweke didangu dening bapak lan ibune.
Ibu
:”Kapriye, Yan, sekolah ing SMP
seneng apa ora ?”
Yanto
: ” Wah remen sanget, Bu. Kancanipun kathah, ugi gurunipun. Ngendikanipun Bapak
Kepala Sekolah ingkang mucal gurunipun gantos-gantos jumbuh kaliyan
piwucalipun, maksudipun kados pundi ta, Bu ?”
Ibu
: “ Karepe ngene, lho. Yen pelajaran
Matematika, ya sing mulang guru Matematika, yen basa Jawa, ya sing mulang guru
Basa Jawa. Dadi gurune beda karo ing SD. Ing SD gurune guru kelas. Ing
SMP gurune diarani guru mata pelajaran.”
Yanto : “O, ngaten
ta, Bu.?
Ibu
: “Ya…”
Bapak : “ Kowe
mlebu ing kelas apa, Yan ?”
Yanto
: “Wonten kelas 7 A, Pak.”
Ibu
: “ Kelas 7 sing anyar ana pirang
kelas , Yan ?”
Yanto
: “ Wonten gangsal kelas, Bu. Kelas 7 A dumugi 7 E.”
Bapak
: “ Mlebu kang kawitan mau wis diwulang apa, Yan ?”
Yanto : “ Kala wau
dereng dipunparingi wucalan, namung upacara, resik-resik kelas, lajeng mlebet
kelas, ndhapuk pengurus kelas, kalajengaken pitepangan.”
Bapak : “ Ya bener
kuwi kudu dianakake tetepungan, supaya padha kenal karo kanca-kancane kabeh.
Terus carane kepriye, Yan ? Kamangka bocahe akeh, apa ora rame?”
Yanto : “ Caranipun,
dipunwiwiti dening wali kelas nepangaken rumiyin. Panjenenganipun ngendikakaken
jeneng saha alamatipun. Kalajengaken sedaya siswa setunggal baka setunggal
dipundawuhi nepangaken kanthi nyebataken nama, tanggal lair, alamat, asmanipun
tiyang sepuh, saha cita-citanipun, ngantos lare 40 majeng sedaya. Dados boten
rame.”
Bapak
: “ O...., ngono ta. Kowe ya wani maju ing ngarep kelas, Yan?”
Yanto : “ Inggih
wantun. Kawitanipun inggih ajrih, radi ndredheg. Nanging sareng kula pikir,
kenging menapa kedah ajrih ? sedaya ingkang wonten kelas menika kanca, sanes
memedi, ingkang kedah dipunajrihi, inggih boten, Pak ?”
Bapak : “Ya kono
kuwi, Yan. Dadi bocah kudu kendel waton bener. Terus jan-jane cita-citamu kuwi
besuk kepingin dadi apa ta, Yan ?”
Yanto
: “ Kula benjang kepingin dados guru, Pak. Kepareng ta, Pak ?”
Bapak : “ Ya, oleh wae
ta. Apa sebabe kowe kok kepingin dadi guru ora liyane kaya dadi pulisi, tentara,
utawa dokter ?”
Yanto : “ Amargi
guru menika ingkang mucal, ingkang ndadosaken tiyang-tiyang menika pinter,
sehingga wonten ingkang dados pulisi, tentara, utawi dokter, malah presiden.
Guru menika ageng sanget jasanipun, inggih ta, Pak.”
Bapak
: “ Iya-iya, Yan. Wah yen ngono luhur temenan cita-citamu kuwi.”
Ibu
: “ Ya wis dipunggel dhisik critane, sesuk diterusake maneh. Saiki wis wengi
padha mapan turu, sesuk ben ora kawanan !”
Yanto
: “ Inggih, Bu. Sugeng dalu Pak, Bu, sugeng sare.”
B. Mangsuli pitakon
Sawise
nyemak pacelathon kang diperagake kancamu ing ngarep kelas, wangsulana
pitakon-pitakon ing ngisor iki !
1. Sapa bae kang nindakake
pacelathon ing dhuwur ?
2. Kepriye
rasane Yanto bareng mlebu ing SMP ?
3. Apa
bedane piwulangan ing SMP karo ing SD ?
4. Apa
bae kegiyatan dina kawitan ing sekolahe Yanto ?
5. Bab
apa bae kang kudu diaturake nalika tetepungan ?
6. Kepriye
carane tetepungan ana ing sekolahane Yanto ?
7. Yanto
wani maju apa ora ? apa sebabe ?
8. Apa cita-citane Yanto ?
9. Apa
sebabe Yanto duwe cita-cita kang kaya mengkono ?
10. Pacelathon ing dhuwur ing wayah apa ?
C. Ngowahi pacelathon dadi gancaran.
Pacelathon
ing dhuwur owahana dadi gancaran !
D. Gawe Pacelathon
1.
Dhapuken kelompok, saben kelompok bocah telu utawa papat, ana sing dadi paraga
bapak, ibu, anak utawa adhi.
2.
Gawea pacelathon antarane bapak, ibu, anak utawi adhi ngenani anggonmu sekolah
anyaran ing SMP – mu !
3. Pacelathon kang wis kok
gawe, banjur peragakna ing ngarep kelas.
(sumber: Buku Gladi Basa)
-
See more at:
Tidak ada komentar:
Posting Komentar