Ulangan Semester Kelas
X Bahasa Jawa
SOAL BAHASA JAWA KELAS X
I. Pilihen salah siji wangsulan kang kokanggep bener, kanthi
nyorek (X) ana ing wangsulan kang kokanggep bener!
1.
Pawarta kang ditujokake kanggo umum, kang surasane menehi pangreten tumrap
sawijining prastawa diarani ….
a.
Layang
d. selebaran
b.
wara-wara
e. sedhahan
c.
majalah
2. Wara-wara kang
surasane bela sungkawa diarani ….
a.
Brosur
d. iklan
b.
Majalah
e. sayembara
c.
Lelayu
3. Wara-wara kang
surasane nawakake sawijining barang utawa papan diarani ….
a.
Brosur
d. iklan
b.
Majalah
e. sayembara
c.
Lelayu
4. Wara-wara kang
surasane andon kewasisan, cangkriman utawa pitakonan diarani …
a.
Brosur
d. iklan
b.
Majalah
e. sayembara
c.
Lelayu
5.
Perangan kang kudu ana ing sajroning panulise wara-wara kajaba …
a.
titi
mangsa
d. purwaka basa
b.
peprenahan
e. satata basa
c.
surasa basa
Diajari korupsi
Sawijining
dina, Glendhoh mertamu ing omahe Klithuk, kanca lawas jaman isih sekolah SMA
mbiyen. Pawakane Klithuk isih ajeg kuru kaya ndek jaman mbiyen. Glendhoh dhewe
saiki lemu ginuk-ginuk, tandane wus nemoni sukses ing gaweane.
Glendhoh : Piye kabarmu Thuk?
Klithuk : Ya isih ngena-ngene wae Ndhoh. Kaya sing mbok
sawang iki.
Glendhoh : Lha piye ta? Mbok leh mu nyambut gawe sing
tenanan, ben isoh entuk dhuwit akeh.
Klithuk : Jan-jano nyambut gaweku ya
wus tenanan. Nanging tetep wae, uripku ajeg ngene. Ora tau cukup. Bojoku ya
sambate ngayawara saben dinane.
Glendhoh : Jaman saiki manawa nyambut gawe becik, kuwi ora
mungkin bisa nyukupi butuhe omah.
Klithuk : Piye karepmu? Aku durung mudheng.
Glendhoh :
Ngene. Tak kandani ya? Contone aku wae. Gaweanku iki gawean cilik-cilikan ing
kantor. Nanging piye carane supaya aku bisa entuk dhuwit saliyane blanjanku
saben sasi. Mula kuwi, uripku sakulawarga sarwa kecukupan.
Klithuk : Lha piye carane? Mbok aku
diajari supaya uripku ya mundhak apik tinimbang saiki. Aku njagakake blanjan
sasen saka bos-ku ya ora sepiraa.
Glendhoh :
Carane gampang banget. Korupsi. Njajala korupsi, sithik sithik wae. Sing
cilikan wae supaya ora konangan.
Klithuk : Korupsi?? Tenanan kuwi?
Glendhoh : Lha iya! Kaya sing ing
tipi-tipi kae lho. Wong-wong dhuwuran padha korupsi tur gedhen kabeh. Nek aku,
cilikan wae sing penting bisa kanggo nutup butuhe omah. Ayo, kowe mesthi ya
bisa. Elingana anak-bojomu sing saben dina mangane kurang-kurang.
Klithuk : Mengko dhisik Ndhoh.
Sajane aku ya mathuk karo usulmu kuwi. Nanging kayane aku iki ora bakal bisa
korupsi ing gaweanku.
Glendhoh : Lha ngapa? Pengawasane ketat po?
Klithuk : Ora babagan kuwi. Aku iki
kerjane melu wong, jasa sedot tinja. Lha sing ameh tak korupsi kuwi apa?? Saben
dina mubeng nguplek-uplek tinja.
Glendhoh : ??????!!!!!
6.
Paraga kang saiki wis dadi lemu ginuk-ginuk ing crita Diajari korupsi
yaiku …
a.
Klithuk
d. Bawana
b.
Eri
e. Hayu
c.
Glendhoh
7. Wos surasane
crita Diajari korupsi iku yaiku …
a.
Klithuk uripe rekasa
d. Klithuk uripe kepenak
b.
Glendhoh ngajari korupsi
e. Klithuk ngajari korupsi
c.
Glendhoh uripe rekasa
8. Apa sesambungan
antarane Klithuk lan Glendhoh ing critab Diajari korupsi iku? …
a.
sedulur
d. kanca lawas SMA
b.
wong tuwane isih sedulur
e. tangga desa
c.
kanca kantor
9. Crita kang
surasane fakta kang surasane riwayat hidupe uwong kang ditulis dhewe sinebut …
a. Otobiografi
d. Crita Sambung
b. Cerkak
e. Crita Gambar
c. Novel
10.
Crita bisa awujud fakta uga bisa awujud fiksi utawa mung gawe-gawe. Crita kang
surasane wujude crita kang critane sinambung sinebut …
a. Otobiografi
d. Crita Sambung
b. Cerkak
e. Crita Gambar
c. Novel
Etimologi lan legendha asal
Aksara
Hanacaraka jenenge dijupuk saka urutan limang aksara wiwitan iki sing unine
"hana caraka". Urutan dhasar aksara Jawa nglegena iki cacahe ana
rongpuluh lan nglambangake kabeh fonem basa Jawa. Urutan aksara iki kaya
mengkene:
ha na ca ra ka
da ta sa wa la
pa dha ja ya nya
ma ga ba tha nga
Urutan iki uga bisa diwaca dadi ukara-ukara: "Hana
caraka" tegese "Ana utusan"
"Data sawala" tegese "Padha garejegan"
"Padha jayanya" tegese "Padha digjayane"
"Maga bathanga" tegese "Padha dadi
bathang".
Urutan
ukara iki digawe miturut legendha yen aksara Jawa iku diasta dening Aji Saka
saka Tanah Hindhustan menyang Tanah Jawa. Banjur Aji Saka ngarang urutan
aksara kaya mengkene kanggo mengeti rong panakawane sing setya nganti pati:
Dora lan Sembada. Kalorone mati amerga ora bisa mbuktekake dhawuhe sang
ratu. Mula Aji Saka banjur nyiptakake aksara Hanacaraka supaya bisa
kanggo nulis layang.
Caritane kaya mengkene:
Kacarita
ing jaman mbiyen ana wong saka Tanah Hindhustan anom jenenge Aji Saka. Dheweke
putrane ratu, nanging kepengin dadi pandhita sing pinter. Kasenengane mulang
kawruh rupa-rupa. Dheweke banjur pengin lunga mencarake ngelmu kawruh ing Tanah
Jawa.
Banjur
anuju sawijining dina Aji Saka sida mangkat menyang Tanah Jawa, karo abdine
papat sing jenenge Duga, Prayoga, Dora lan Sambada. Bareng tekan ing Pulo
Majethi padha leren. Aji Saka banjur nilar abdine loro; Dora lan Sambada ing
pulo iku.
Dene Aji
Saka karo Duga lan Prayoga arep njajah Tanah Jawa dhisik. Dora lan
Sambada diweling ora oleh lunga saka kono. Saliyane iku abdi loro wau dipasrahi
keris pusakane, didhawuhi ngreksa, ora oleh dielungake marang sapa-sapa.
Aji
Saka banjur tindak karo abdine loro menyang ing Tanah Jawa. Njujug ing negara
Mendhang Kamolan.
Sing
jumeneng ratu ing kono ajejuluk Prabu Dewata Cengkar. Sang prabu iku senengane
dhahar daginge wong. Kawulane akeh sing padha wedi banjur padha ngalih menyang
negara liya. Patihe ngaran Kyai Tengger.
Kacarita
Aji Saka ana ing Mendhang Kamolan jumeneng guru, wong-wong padha mlebu dadi
siswane. Para siswane padha tresna marang Aji Saka amerga dheweke seneng
tetulung. Nalika semana Aji Saka mondhok neng omahe nyai randha Sengkeran dipek
anak karo nyai randha. Kyai patih karo nyai randha iya wis dadi siswane
Aji Saka.
Anuju
sawijining dina sang prabu Dewata Cengkar duka banget ora wong maneh sing bisa
didhahar. Aji Saka banjur saguh dicaosake sang nata dadi dhaharane. Sang nyai
randha lan patih dadi kaget banget. Nanging Aji Saka celathu yen wong loro iku
ora usah kuwatir yen dheweke ora bakal mati.
Banjur
Aji Saka diaterake ngadhep prabu Dewata Cengkar. Prabu Dewata Cengkar ya
rumangsa eman lan kersa ngangkat Aji Saka dadi priyayi, nanging Aji Saka ora
gelem. Ana siji panyuwune, yaiku nyuwun lemah saiket jembare. Sing ngukur kudu
sang prabu dhewe. Sang prabu Dewata Cengkar iya banjur nglilani.
Nuli
wiwit ngukur lemah diasta dhewe. Ikete Aji Saka dijereng. Ikete tansah
mulur bae, dadi amba serta dawa. Iya dituti wae dening sang prabu. Nganti notog
ing segara kidul. Bareng wis meped ing pinggir segara, ikete dikebutake. Dewata
Cengkar katut mlesat kecemplung ing segara. Malih dadi baya putih, ngratoni
saisining segara kidul.
Wong-wong
ing Mendhang Kamolan padha bungah. Awit ratune sing diwedeni wis sirna.
Seka panyuwune wong akeh. Aji Saka ngganteni jumeneng ratu ana ing negara Mendhang Kamolan ajejuluk Prabu Jaka, iya prabu Widayaka. Dene patihe isih lestari kyai patih Tengger. Si Duga lan si Prayoga didadekake bupati, ngarane tumenggung Duduga lan tumenggung Prayoga. Sang prabu Jaka, iya sang prabu Widayaka nimbali si Dora lan si Sambada.
Seka panyuwune wong akeh. Aji Saka ngganteni jumeneng ratu ana ing negara Mendhang Kamolan ajejuluk Prabu Jaka, iya prabu Widayaka. Dene patihe isih lestari kyai patih Tengger. Si Duga lan si Prayoga didadekake bupati, ngarane tumenggung Duduga lan tumenggung Prayoga. Sang prabu Jaka, iya sang prabu Widayaka nimbali si Dora lan si Sambada.
Kacarita
sang prabu Widayaka, pinuju miyos siniwaka. Diadhep kyai patih sarta para
bupati. Sang prabu kengetan abdine sing didhawuhi ngreksa pusaka keris ana ing
Pulo Majethi.
Ndangu marang Duduga lan Prayoga kepriye wartane si Dora lan si Sembada. Prayoga lan Duduga ora bisa mangsuli awit wis suwe ora krungu apa-apa.
Ndangu marang Duduga lan Prayoga kepriye wartane si Dora lan si Sembada. Prayoga lan Duduga ora bisa mangsuli awit wis suwe ora krungu apa-apa.
Kacarita
si Dora lan si Sambada sing kari ana ing Pulo Majethi. Wong loro iku wis
padha krungu pawarta manawa gustine wis jumeneng ratu ana ring Mendhang
Kamolan. Si Dora ngajak sowan nanging si Sambada ora gelem awit wedi
nerak wewalere gustine, ora pareng lunga-lunga seka pulo Majethi, yen ora
tinimbalan.
Nanging
si Dora nekad arep sowan dhewe. Si Sambada ditilapake. Banjur mangkat ijen wae.
Ana ing dalan si Dora kapethuk karo tumenggung Duduga lan Prayoga. Utusan loro
mau banjur diajak bali dening si Dora. Awit si Sambada dijak ora gelem.
Wong
telu banjur sowan ing ngarsane sang prabu. Sang Prabu ndangu si Sembada ana ing
ngendi lan diwangsuli yen dheweke ora gelem diajak. Mireng ature si Dora, sang
prabu duka banget, lali dhawuhe dhewe mbiyen. Banjur Dora, didhawuhi bali
menyang pulo Majethi lan nimbali si Sambada. Yen meksa ora gelem didhawuhi
dirampungi lan kerise dibalekake.
Dora
sanalika mangkat. Ing pulo Majethi ketemu karo Sembada. Kandha yen mentas sowan
gustine. Saiki diutus nimbali si Sambada. Pusaka keris didhawuhi nggawa.
Nanging si Sambada ora ngandel marang kandhane si Dora. Banjur padha padu rame.
Suwe-suwe padha kekerengan, dedreg ora ana sing kalah, awit padha digdayane.
Wasana banjur padha nganggo gaman keris padha genti nyuduk. Wekasan perange
sampyuh. Si Dora lan si Sambada padha mati kabeh.
Sang
Prabu ngarep-arep tekane si Dora. Wis sawetara suwene teka durung sowan-sowan
mangka didhawuhi enggal bali. Sang prabu nimbali tumenggung Duduga lan Prayoga.
Didhawuhi nusul si Dora menyang pulo Majethi. Sanalika banjur mangkat.
Bareng
Duduga lan Prayoga wis teka ing pulo mau, kaget banget dene si Dora lan si
Sambada ketemu wis padha mati kabeh. Tilase mentas padha kekerangan padha tatu
kena ing gaman. Pusaka keris sing dadi rereksan gumlethak ana ing sandhinge.
Pusaka banjur dijupuk arep diaturake marang gustine. Duduga lan Prayoga banjur
bali sowan ing ngarsane gustine lan mratelake kahanane. Sang Prabu Widayaka
kaget banget mireng pawarane, awit pancen kaluputane dhewe wis kesupen pandhawuhe.
Banjur sang prabu nganggit aksara Jawa nglegena kanggo mengeti abdine loro iku.
11.
Aksara Hanacaraka jenenge dijupuk saka urutan limang aksara wiwitan iki sing
unine "hana caraka". Urutan dhasar aksara Jawa nglegena iki cacahe
ana rongpuluh lan nglambangake kabeh fonem basa Jawa. Kang duwe teges padha
digdayane yaiku …
a.
ha na ca ra ka
d. ma ga ba tha nga
b.
da ta sa wa la
e. nga tha ba ga ma
c.
pa dha ja ya nya
12.
Kacarita ing jaman mbiyen ana wong saka Tanah Hindhustan anom jenenge Aji Saka.
Dheweke putrane ratu, nanging kepengin dadi pandhita sing pinter. Kasenengane
mulang kawruh rupa-rupa. Dheweke banjur pengin lunga mencarake ngelmu kawruh ing
Tanah Jawa.Banjur anuju sawijining dina Aji Saka sida mangkat menyang Tanah
Jawa, karo abdine papat sing jenenge kaya ing ngisor iki, kajaba ….
a.
Duga
d. Sambada
b.
Prayoga
e. Digdaya
c.
Dora
13.
Dene Aji Saka karo Duga lan Prayoga arep njajah Tanah Jawa dhisik. Dora
lan Sambada diweling ora oleh lunga saka kono. Saliyane iku abdi loro wau
dipasrahi keris pusakane, didhawuhi ngreksa, ora oleh dielungake marang
sapa-sapa. Aji Saka banjur tindak karo abdine loro menyang ing Tanah Jawa.
Njujug ing Negara …..
a. Tanah Majethi
b. Mendhang Kamolan
c. Pulo Jawa
d. Tengger
e. Ngastina
14.
Awit ratune sing diwedeni wis sirna. Seka panyuwune wong akeh. Aji Saka
ngganteni jumeneng ratu ajejuluk … .
a. Prabu Jaka
d. Prabu Tengger
b. Prabu Dewata
Cengkar
e. Prabu Aji Saka
c. Prabu Kresna
15. Abdine Aji Saka kang didhawuhi
bali menyang pulo Majethi yaiku … .
a.
Duga
d. Sambada
b. Prayoga
e. Digdaya
c.
Dora
16. Tetembungan utawa unen-unen kang nduweni pathokan utawa paugeran ajeg yaiku …
a. Parikan
d. geguritan
b. Wangsalan
e. candra sangkala
c. Cangkriman
17.
Unen-unen utawa tetembungan sing saemper
cangkriman, nanging batangane (wangsulane) wis dikandhakake yaiku …
a. Parikan
d. geguritan
b. Wangsalan
e. candra sangkala
c. Cangkriman
18. Jenang gula, kowe
aja …
a.
Lali
b.
kadingaren
c.
judheg
d.
cengklungen
e.
kemba
19. Gayung sumur, aja
… aja mundur.
a.
Lali
b.
kadingaren
c.
judheg
d.
cengklungen
e.
kemba
20. Jangan gori, nganti ….. anggonku ngrasakake.
a.
Lali
b.
kadingaren
c.
judheg
d.
cengklungen
e.
kemba
SUMIMPEN
ING POJOK ATI
Dening : Tatiek Kalingga
Kanthi ati kang krasa rinujit,
Kepengin ndak rakit gurit,
Sanajan krasa perih lan sakit,
Nyangga panandhang kang kudu dilampahi.
Nggoleki apa maknane saripati,
Yen ing kanyatan tansah tumindak
nglarani,
Alam krasa panas bumi uga nangis,
Lan amarah tan bisa diendhani,
Nanging aku
yakin isih ana sunar suci,
Sih katresnan, rasa tentrem kang
sumimpen
Ing pojok ati
Uga rasa tulus lan luhuring budi
pekerti.
Donga ing tengahing ratri, muga dadi
tamba jampi urip iki,
Tanpa kendhat nyuwun berkahing Gusti
21. Kang dikarepake Kanthi ati kang
krasa rinujit yaiku …
a. Ati kang bungah
d. Ati kang kelara-lara
b. Rasa kang
mantep
e. Ati kang kelegan
c.
Ati kang serakah
22. Wos surasane paragraf kapisan yaiku …
a. Gegambaran ati
kang kelara-lara
d. Ngerteni kahanan kang endah
b. Tumindak kang
nalisir
e.
Donga marang Gusti
c.
Ora bisa kecukupan
23. Wos surasane paragraf kapindho yaiku …
a. Gegambaran ati
kang kelara-lara
d.
Ngerteni kahanan kang endah
b. Tumindak kang
nalisir
e.
Donga marang Gusti
c.
Ora bisa kecukupan
24. Tegese tembung ratri ing ukara Donga
ing tengahing ratri, muga dadi tamba jampi urip iki yaiku …
a.
esuk
d. surup
b.
awan
e. bengi
c.
sore
25.
Saora-orane ana
patang kegiyatan kang kudu ditindakake sadurunge pawongan iku arep maca
geguritan. Kegiyatan kang kudu ditindakake yaiku kaya ing ngisor iki, kajaba …
a.
analisis situasi
d. gegladhen
b. milih geguritan
e. manut kang nglatih
c. ngonceki (ndhudhah)
geguritan
26.
Aku sakluwarga nalika lelungan menyang Yogja bingung, amarga papan dunung
alamat sing bakal diparani durung ngerti, mula ing ndalan aku takon marang wong
kang ngreti papan iku. Basa kang prayoga dienggo nalika takon alamat menyang
wong liya yaiku…
a. Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
alus
e. Ngoko alus
c. Krama andhap
27. Mas, sampeyan
benjing diutus bapak dhateng Solo. Basa kang digunakake yaiku…
a.
Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
Alus
e. Ngoko Alus
c.
Krama Andhap
28.
Wektu nggone Pakdhe kagungan kersa, sampeyan apa ora ngerti? Basa kang
digunakake yaiku…
a.
Krama
d. Ngoko lugu
b.
Krama alus
e. Ngoko alus
c.
Krama andhap
29.
Le, aku sesuk terna menyang Puskesmas, amarga sesuk wayahe kontrol. Basa
kang digunakake yaiku…
a.
Krama
d. Ngoko lugu
b.
Krama Alus
e. Ngoko Alus
c.
Krama Andhap
30.
Aku duwe niyat, yen ing kelas sepuluh iki kudu bisa antuk prestasi kang
nyenengake bapak lan ibu. Pratelan iku nggunakake basa …
a.
Krama
d. Ngoko lugu
b.
Krama Alus
e. Ngoko Alus
c.
Krama Andhap
Tidak ada komentar:
Posting Komentar